Хрестівська сільська військова адміністрація
Херсонська область, Каховський район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ У НОВОНАТАЛІВСЬКОМУ ЯСЛАХ-САДКУ "СОНЕЧКО"

Дата: 02.11.2021 14:10
Кількість переглядів: 1894

В Новонаталівському яслах-садку «Сонечко» загального типу Хрестівської сільської ради велика увага приділяється екологічному вихованню дітей дошкільного віку.

Екологічне виховання дошкільників – це співпраця педагогів та дітей, спрямована на розвиток умінь гармонійно взаємодіяти з природою. Екологічна культура дошкільників формується через образ досконалого навколишнього світу, умовного ідеалу.

У новій редакції Базового компонента дошкільної освіти (2021) природничо-екологічну компетентність визначено як здатність дитини до доцільної поведінки в різних життєвих ситуаціях, що ґрунтується на емоційно-ціннісному ставленні до природи, знанні її законів та формується  у просторі пізнавальної, дослідницької, трудової, ігрової діяльності.

Формування в дошкільників знання законів природи та доцільної поведінки, виховання емоційно-ціннісного ставлення має відбуватися органічно й комплексно в різних видах діяльності відповідно до інтегрованого підходу. Основними формами роботи  в цьому напрямку є заняття, екскурсії, цільові та щоденні прогулянки, свята й розваги, екологічно-психологічні тренінги.

Дошкільний вік характеризується підвищеною допитливістю в різних сферах, але особливий інтерес діти проявляють до природи, тому екологічне виховання в дитячому садку займає  важливе місце в розвитку пізнання навколишнього світу, виробленні гуманного ставлення до всього живого.

Не менш важливу роль відіграє й організація освітнього середовища. Сьогодні в практиці роботи Новонаталівського ясел-садка «Сонечко» з формування природничо-екологічної компетентності дошкільників широко використовуються екологічні стежини, екологічну кімнату, дослідницьку лабораторію. До 2022 року працівники ясел-садка планують облаштувати метеомайданчик.

Готуючись до 2021/2022 навчального року  вихователем І молодшої групи Шевченко Тетяною Олександрівною  були виготовленні дидактичні ігри «Чим можна і чим не можна годувати птахів узимку?», «Хто такий сніговик?» та лепбуки  «Хто де живе?», «Хто що їсть?». Вихователь підготувала консультації для батьків з екологічного виховання «Організація дозвілля дітей в літній період», «Природне загартування (загартування дітей повітрям, водою, сонцем)», «Зміцнюємо імунітет восени», «Чим можна зайняти дитину на прогулянці восени».

Велике значення в екологічному вихованні особистості займають екскурсії, завдяки яким діти знайомляться з різноманіттям природного світу і спостерігають за явищами природи. Екскурсії дітей в природу також важливі для накопичення знань про особливості природи рідного краю та орієнтування на місцевості: вміння знаходити взаємозв’язки в природі, спостерігати народні прикмети, пророкувати наслідки діяльності людини, як сприятливою так і негативною. Під час екскурсій вихователі вчать дітей взаємодіяти з навколишнім світом. Для цього вихователі приділяють особливу увагу тому факту, що людина – лише гість у світі природи, і тому повинна слідувати заповідям: дотримуватися тиші, бути терплячим і уважним.

Розмаїття світу природи невичерпне джерело можливостей для розвитку допитливості дошкільників, для їхнього самовираження, вироблення моделей екологодоцільної  поведінки.

У Новонаталівському яслах-садку «Сонечко»  діє екологічний клуб «Листочок», членами якого  є діти старшої групи (10 чоловік), керівник вихователь Єрохіна Тетяна Іванівна. Засідання  клубу відбувається в ІІ та ІV четвер кожного місяця. Вихователь вчить вихованців спостерігати конкретні явища, шукати причинно-наслідкові зв’язки. За допомогою елементарних дослідів діти знайомляться з різними явищами неживої природи, наприклад: замерзання води, утворення хвиль, перетворення снігу чи льоду на воду, як рухається повітря, як ростуть та розвиваються рослини.

Під час засідання екологічного клубу «Листочок» вихователь навчає дітей розуміти природу, розумно використовувати її багатства, берегти й охороняти довкілля.  

Заняття Екологічного клубу «Листочок» відбуваються не тільки на свіжому повітрі, а й у фітоприймальні – екологічній кімнаті, та в українській світлиці. Саме там діти вчаться любити рідний край, своє село, знайомляться з цілющим скарбами землі (лікарськими рослинами), їх цілющими властивостями та пригощаються чаєм з лікарських рослин, які діти самі збирають під час екскурсій. А ще фітоприймальня – це своєрідна дослідницька лабораторія, в якій з дітьми проводяться цікаві експерименти з льодом, снігом, піском, повітрям тощо. Дітям цікаво пізнавати прекрасний світ природи в фітоприймальні.

Роль казки в вихованні дошкільнят важко переоцінити, а екологічні казки цікаві, насамперед новизною сюжету і введенням незвичайних персонажів. Завдяки екологічній казці дітям у доступній формі вихователі розповідають про складні явища в природі, про відносини природи і людини,  важливості людської праці. Важливе місце в екологічному вихованні займають казки, придумані самими дітьми. В своїх казках дошкільники передають свій настрій, своє відношення, свою любов. Екологічні казки «Про хмаринку-веселику», «Лісова природа», «Казка про листочок» та інші. Вихователі знайомлять дітей зі скарбами землі, лікарськими рослинами.

Одним з основних видів навчання дошкільнят є дидактичні ігри з екологічного виховання. Завдяки грі дитина вчиться виділяти ознаки явищ і предметів, порівнювати їх і класифікувати. В грі діти засвоюють нову інформацію про природний світ, розвивають пам’ять і сприйняття, міркують про життя тварин і рослин, розвиваючи мислення, мову, уяву. Дидактичні ігри сприяють застосуванню отриманих знань для спільних ігор, удосконалюючи в діях навички комунікації.

В нашому ЗДО вихователі накопичили чималий досвід формування природничо-екологічної компетентності дошкільників шляхом проведення різних занять, екскурсій, цільових прогулянок, свят та розваг екологічного змісту. Проте  стосовно екологічно-психологічних тренінгів у нас і сьогодні є запитання. Ця форма роботи поєднує в собі характеристики заняття і гри – імітації. Мета таких тренінгів – сприяти розумінню дітьми (завдяки перевтіленню) особливості будови об’єкта природи, його поведінки, взаємозв’язків з оточенням і людиною,  усвідомленню самоцінності кожного об’єкта, розвивати здатність до антиципації, емпатію. Тренінги проводяться за потреби та з ініціативи вихователя, передбачають його ґрунтовну підготовку та керівну роль, мають чітку часову організацію. При цьому від дітей, як правило, (залежно від виду тренінгу), не вимагається спеціальних знань і обов’язкового застосування інформації, яка озвучується.

Зміст тренінгів залежить від виробничих, екологічних, психолого-педагогічних і методичних знань вихователів дошкільного закладу, їх творчих здібностей та загального рівня екологічної компетентності.

Еколого-психологічні тренінги – нова і цікава форма екологічної освіти дошкільнят, яка має посісти гідне місце в практиці роботи всіх закладів дошкільної освіти.

Зрозуміло, екологічний розвиток дітей в садку буде особливо ефективним, якщо він взаємозв’язаний з екологічним вихованням у сім’ї. Тому вихователі ясел-садка працюють з батьками, щоб створити сприятливі умови для еколого-розвивального середовища в домашніх умовах.

Залучення батьків у процес формування в дитини природничо-екологічної компетентності та навичок, орієнтованих на сталий розвиток, може полягати у:

- формуванні в дитини уявлення про себе як про мешканця планети Земля, від якого також залежить життя всього живого;

- виявленні власної обізнаності та в ознайомленні дитини, інших членів родини з інформацією про те, як зберігають природні ресурси та дбають про довкілля в нашій країні та інших країнах світу;

- наданні дитині власного прикладу відповідальної, розумної й виваженої поведінки щодо збереження ресурсів у повсякденному житті родини;

- активній участі дитини в акціях, спрямованих на благоустрій території та збереження довкілля у власній громаді чи місцевості: висаджуванні рослин, звільненні території від засмічення, підтриманні чистоти вулиць і власного приміщення;

- формуванні уявлень про екологічні проблеми свого села.

Фото без опису

Фото без опису 

 Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

 

 

 


 

   


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень